Spirulina tabl.

Spirulina dumbliai

Spirulina  – melsvadumbliai, vertingas maistinių medžiagų šaltinis.

Dumbliai (lot. Algae)  yra organizmai, gaunantys energiją iš saulės šviesos. Kadangi Žemėje priskaičiuota daugiau kaip 25 000 rūšių dumblių, tai fotosintezės metu jie išskiria net apie 85%  viso pasaulio deguonies. Dumbliai gali būti daugialąsčiai ir vienaląsčiai. Jūros dumbliai yra daugialąsčiai organizmai. Žinomiausi yra šie:

  • Rudadumbliai
  • Jūros daržovės
  • Jūržolių raizginiai
  • Chlorella
  • Jūržolės
  • Melsvadumbliai

Vieni iš seniausių, atsiradusių prieš daugiau nei 3 mlrd. metų, laikomi melsvadumbliai arba spirulina (plokščioji vingrūnė)  – spiralės formos dumbliai, augantys pietų Amerikos ir Afrikos ežeruose. Šie ežerai pasižymi šilta vandens temperatūra. Melsvadumbliai auga ir sūriavandenėse jūrose. Jie auginami ir dirbtiniuose vandens tvenkiniuose.

Kuo gi ypatingas šis mikrodumblis spirulina?

Spirulina dumbliai 1Tai mėlynai žalios spalvos maistingi dumbliai. Kitaip dar vadinami melsvadumbliais. Šią spalvą spirulina įgijusi dėl jame esančio pigmento fikocianino. Fikocianinas pasižymi šiomis, sveikatai vertingomis savybėmis:

  • Neutralizuoja neigiamą laisvųjų radikalų poveikį
  • Apsaugo nuo oksidacinio streso
  • Pagerina širdies ir smegenų veiklą
  • Mažina nuovargį
  • Turi antiuždegiminių savybių
  • Sudaro 16% spirulinos svorio

 

Fikocianinas randamas tik spirulinoje. Jis sustiprina visas kitas gerąsias spirulinos savybes.

spirulinaSpirulinos naudingąsias savybes pastebėjo dar mūsų protėviai. Tiek Europoje, tiek Afrikos bei Amerikos žemynuose žmonės mėlynuosius dumblius naudojo maistui, džiovindami juos. Buvo pastebėta, kad būtent džiovintuose dumbliuose išlieka daug maistinių savybių.

Labiausiai vertinama plokščioji vingrūnė (spirulina platensis). Šios rūšies dumbliuose gausu biologiškai aktyvių medžiagų, aminorūgščių, baltymų ir mikroelementų. Daigiausia spirulinos randama  Meksikos, Afrikos, Pietų Amerikos bei Azijos gėluosiuose vandenyse.

Šiuo metu spirulina platensis yra auginama daugiau nei 60 pasaulio šalių. Naudojama praktika, kai gyvi melsvadumbliai yra sumaišomi su fruktoze. Šis atradimas yra unikalus tuo, kad tokiu būdų išsaugomos visos maistingosios savybės, tuo tarpu džiovintuose dumbliuose jų išlieka tik dalis.

 

Spirulinoje gausu:

  • Pigmentų (chlorofilo, fikocianino, beta karotino). Šios medžiagos stimuliuoja imunitetą, detoksikuoja, palaiko geresnį regėjimą).
  • Aminorūgščių ir baltymų – tai organizmo ,,statybinė medžiaga’’.
  • B grupės vitaminų – sveikiems nagams ir plaukams bei nervų sistemos gerinimui.
  • Geležies – gerina kraujo gamybą, padeda išvengti mažakraujystės, gerina nuotaiką.
  • Fosforo – dalyvauja medžiagų apykaitoje, formuoja kaulų ir dantų struktūrą bei ją palaiko.
  • Kalio – nervų sistemos ir širdies raumenų veiklai gerinti.
  • Magnio – švelnina nerimą ir stresą, palaiko normalų širdies darbą bei raumenų aktyvumą.
  • Cinko – skatina žaizdų gijimą, dalyvauja vitamino A apykaitoje, palaiko vitamino E kiekį kraujyje, pasižymi antibakterinėmis, antivirusinėmis ir antigrybelinėmis savybėmis.
  • Natrio – perneša maisto medžiagas į ląsteles, palaiko rūgščių ir skysčių balansą organizme, palaiko nervų sistemą.
  • Fenilalanino – slopina apetitą, mažina skausmą, skatina energijos gamybą.
  • Leucitino – mažina kraujospūdį, skatina azoto apykaitą organizme.
  • Metionino – turi detoksikacinį poveikį, saugo nuo radiacijos.
  • Valino – gerina nervų sistemą.
  • Treonino – pasižymi priešvirusiniu poveikiu, skatina žaizdų gijimą, stiprina imuninę sistemą.
  • Triftofano – pasižymi antidepresiniu poveikiu, lengvina menopauzės simptomus, palengvina priešmenstruacinio sindromo būseną, gerina nervų sistemą.
  • Jodo – efektyvina medžiagų apykaitą, gerina skydliaukės funkcionavimą.

Spirulina pasižymi daugeliu puikių savybių, gerinančių žmogaus organizmo bendrą būseną, o taip pat reguliuojant organizmo biochemines reakcijas.

Pavyzdžiui:

  • Šarmina organizmą.
  • Sureguliuoja medžiagų apykaitą.
  • Mažina galvos bei raumenų skausmus.
  • Gelbsti sergant žarnyno ligomis bei skrandžio ir dvylikapirštės opaligės atvejais.
  • Pagreitina gerųjų ląstelių įsisavinimą.
  • Gerina virškinimą.
  • Stimuliuoja imuninę sistemą.
  • Išvalo organizmą nuo toksiškų ir nuodingų medžiagų.

 

Spirulinos nauda nėščiosioms, vaikams ir pagyvenusiems žmonėms

Spirulina dumbliuose gausu esencinių riebalų rūgščių, kurie reguliuoja arterinį spaudimą, gerina centrinės nervų sistemos ir ląstelių funkcijas. Tai gama linolo rūgštis.

Produktai su spirulina dumbliais yra rekomenduojami ypatingai nėščiosioms ir vaikams, nes juose gausu kalcio, geležies, mangano, vitamino B12. Ypač svarbu vartoti dumblių produktus, esant osteoporozės rizikai. Spirulina –  omega 3 riebalų rūgščių bei GLA (gama linolo rūgšties) šaltinis. Yra žinoma, kad motinos piene randama šių rūgščių.  Kūdikiams ypatingai reikia naudingų maistinių medžiagų, nes GLA atsakinga už augančio kūdikio smegenų vystymąsi.

Vaikams užtenka apie 2-5 gramus spirulinos per dieną. Iš pradžių, kelias pirmąsias dienas, galima duoti ir šiek tiek mažiau. Prieš nutarę duoti vaikams produktų ar maisto papildų su spirulina, būtinai pasitarkite su šeimos gydytoju. Nors ir pamažu, spirulinos produktai mūsų rinkoje tampa populiarūs vis labiau, nors kitose pasaulio šalyse jis vartojamas plačiai ir tai yra įprasta.

Vyresnio amžiaus žmonėms spirulina produktai yra rekomenduojami imuniteto ir bendro organizmo savijautai stiprinti, protiniam ir fiziniam darbingumui palaikyti.

 

Spirulinos nauda sportuojantiems ir besilaikantiems dietos

Spirulina mikrodumbliai turtingi savo chemine sudėtimi, kas leidžia šį organizmą laikyti vertingu maisto produktu ir vaistine žaliava. Todėl yra rekomenduojama vartoti žmonėms, nereguliariai ir nepakankamai besimaitinantiems, intensyviai sportuojantiems, ypač profesionalaus sporto atstovams. Produktai su spirulina rekomenduojami dietologų.

Ypatingai, jeigu jūs laikotės dietų ir norite atsikratyti nereikalingų kilogramų – šie produktai gali sumažinti potraukį saldumynams ir nesveikam maistui. Spirulina padidina naudingųjų medžiagų kiekį organizme, mažindama alkio priepuolius. Tad vartojant produktus su dumbliais, jūs lieknėsite. Spirulina dumbliai yra puikiai žinomi kaip nekaloringi – 7 g porcijoje yra tik 20 kalorijų, tad tinkamai pasiskaičiavus jų suvartojimą ir naudingumą, galima sveikai lieknėti.

 

Baltymų vaidmuo spirulinoje

Apie 50-70 % spirulinos svorio sudaro baltymai. Be to, yra žinoma, kad baltymų pasisavinimas spirulinoje yra pats efektyviausias. Tad ir tiems žmonėms, kurie nori priaugti liesos raumenų masės, rekomenduojami produktai su spirulina, nes baltymų greitis spirulinoje yra pats greičiausias. Didėjant liesiesiems riebalams, mažėja riebalinė masė ir dega riebalai. Tad greitėja medžiagų apykaita ir sudeginama daugiau kalorijų.

Net ir mažas, nors 2 g per dieną spirulinos kiekis, gali pasitarnauti sveikatai. Tačiau spirulinos pakeisti maistu tikrai nerekomenduojama, viskas turi būti daroma su saiku, nepamirštant, kad žmogaus organizmui reikalingos ir kitos medžiagos.

Jeigu žmogus nevalgo mėsos, baltymų galima gauti iš riešutų, bolivinės balandos, ankštinių augalų, pilno grūdo patiekalų.

 

Spirulinos nauda kosmetikos pramonėje

Ne vieną dešimtmetį mokslininkai tyrinėjo melsvadumblių naudą kosmetikos produktuose. Buvo nustatyta, kad melsvadumbliai kaupia vandenyje esančius mikroelementus, kurie randasi ne tik viršutinėje augalo dalyje, bet ir šaknyse. Tad buvo pradėta spiruliną naudoti kosmetikoje. Vienoje molekulėje randama apie 220 maistinių medžiagų, baltymų ir aminorūgščių. Visa tai yra puiki statybinė medžiaga šiems odos procesams reguliuoti:

  • Apsaugo odą nuo kenksmingų saulės spindulių.
  • Skatina odos gijimą.
  • Puikiai drėkina.
  • Reguliuoja odos PH.
  • Kolageno ir elastino sintezė.
  • Vitaminai A, C, E , F (stiprūs antioksidantai, mažina uždegiminius procesus, drėkina, skaistina, regeneruoja, išsaugo reikalingus riebalus).
  • Stangrina odą ir stiprina odos kapiliarus.
  • Vitaminai B5, B12 (apsaugo nuo egzemų ir dermatitų, stabdo odos senėjimą, didina stangrumą).
  • Omega 3 ir 6 (ilgiau išlaikoma drėgmė, mažėja uždegiminių procesų).

Kosmetikos produktuose esantys dumbliai suteikia išskirtinę naudą, nes turi stiprų valomąjį poveikį, sugeria toksines medžiagas ir odos nešvarumus. Dumbliai regeneruoja odą ir skatina kraujo mikrocirkuliaciją, puikiai maitina odą. Spirulina taip pat veikia kaip antioksidantas, stimuliuoja, tonizuoja odos fiziologinius procesus.

Iš spirulinos miltelių galima pasigaminti  veido kaukių, tad rekomenduojame keletą iš jų:

  • Maitinamasis poveikis: spirulinos miltelius ir šiltą vandenį sumaišyti lygiomis dalimis ir palikti ant veido 20 minučių. Nuplauti vandeniu, odą sudrėkinti drėkinamuoju kremu.
  • Galima pasiruošti priešraukšlinę kaukę: 1 šaukštą avižinių dribsnių sumaišyti su tokiu pat kiekiu grietinės, dumblių miltelių, 0,5 šaukštelio alyvuogių aliejaus. Vietoj alyvuogių aliejaus galima naudoti persikų, granatų ar migdolų aliejaus. Švelniai valo, tonizuoja ir atgaivina veido odą. Gerai sumaišyti ir palikti 30 minučių. Vengti kontakto su akimis. Nuplauti šiltu vandeniu ir pasitepti odą Tokia kaukė tonizuoja, švelniai valo ir gaivina odą.
  • Kaukė brandžiai odai: 1 valgomąjį šaukštą sumaišyti su l valgomuoju šaukštu spirulinos miltelių, bananu, 1 arbatiniu šaukšteliu grietinės arba jogurto ir ½ šaukštu aliejaus. Gerai išmaišyti ir 20 minučių palaikyti ant veido ir kaklo srities. Procedūrą galima kartoti  2 kartus per savaitę, norint pasiekti gerų rezultatų.  Ši kaukė apsaugo nuo raukšlių atsiradimo, išlygina, gydo odą, turi švelnų balinamąjį poveikį.
  • Drėkinanti kaukė: 1 valgomąjį šaukštą sumaišyti su l šaukšteliu dumblių miltelių, alijošiaus minkštimu ir ½ šaukštelio jojobos aliejaus. Viską sumaišius laikyti 15-20 minučių. Nuplauti šiltu vandeniu ir patepti kremu.
  • Odai valyti kaukė: dumblių miltelių sumaišyti su pienu, palaikyti 10-15 minučių ant probleminių odos zonų. Nuplauti šiltu vandeniu ir patepti kremu.
  • Stiprinanti plaukų kaukė: 1 valgomasis šaukštas dumblių miltelių sumaišomi su 3 kiaušinių tryniais, įpilama 50 g tamsaus alaus, 50 g citrinų sulčių ir 150 ml kokoso aliejaus. Šis mišinys gali  būti naudojamas sausiems plaukams vieną kartą per savaitę. Kaukę ant plaukų laikyti  20-30 minučių. Nuplauti šiltu vandeniu, išplauti plaukus šampūnu ir gerai išskalauti vandeniu.

 

Spirulina melsvadumbliai Lietuvoje

Kaip jau minėjome, spirulina melsvadumbliai žingsnis po žingsnio atranda savo vietą ir lietuvių tarpe. Spirulina maisto papildų galima rasti beveik visose Lietuvos didžiausiose vaistinėse, pasitarus su vaistininku galima rasti sau tinkamą maisto papildą.

Yra ir šviežios spirulinos, kuri auginama  Lietuvos ūkiuose, uždaruose baseinuose. Vartojant spiruliną, galima užkirsti kelią daugeliui ligų, nes spirulinos poveikio spektras yra labai platus, o kai kuriuose maisto produktuose tokių vertingų ir unikalių medžiagų nėra.

Šie melsvai žali dumbliai turi nuostabų maistingų medžiagų rinkinį. Dumblių skonis labai panašus į koncentruotas jūržoles. Spiruliną visuomet galima įmaišyti į pagrindinį patiekalą ar gėrimą. Jei spirulinos skonis nėra priimtinas, galima rasti pirkti tablečių.

 

Spirulina melsvadumbliai tyrimų rezultatai

Mes visi žinome, kad ilgos ir pakankamai šaltos žiemos nualina organizmą dėl įvairių ligų, infekcijų ir susirgimų. Nusilpsta imunitetas, vien tik vartojant šviežius vaisius ir daržoves, organizmas pritrūksta reikalingų vitaminų bei mineralinių medžiagų. Tad viso pasaulio mokslininkai, ypač pastaraisiais dešimtmečiais yra susidomėję melsvųjų dumblių – spirulina platensis- tyrinėjimu.

Nors Žemėje labai daug rūšių  dumblių, labiausiai savo unikaliomis savybėmis domina būtent ši dumblių rūšis. Yra manoma, kad  2 g spirulinos per dieną gali atstoti 1 kg daržovių! Jeigu senovėje buvo vartojami džiovinti melsvadumbliai, tai šiais laikais yra sukurta įvairių produktų su jais. Japonijoje net apie 45 % gyventojų papildo savo maisto racioną dumbliais, kaip maisto papildu.

Dėl ypatingos sudėties – apie 50 biologiškai aktyvių medžiagų, gyvybiškai reikalingų žmogaus organizmui – spirulina produktai yra rekomenduojami tiek mažiems, tiek suaugusiems.

 

Kur galima rasti įsigyti spirulina melsvadumblių?

Kaip minėjome, šviežių dumblių ar maisto papildų su jais galima rasti vaistinėse, internetinėse sveikatinimo parduotuvėse, ekologiškų prekių parduotuvėse. Džiovintų dumblių galima rasti ir prieskonių parduotuvėse arba skyriuose. Šviežia spirulina išlaiko visas savo maistines savybes, vitaminus bei mineralus.

 

Keletas įdomių faktų apie spiruliną

Spirulina turi dešimt kartų daugiau beta karotino nei daržovėse ar vaisiuose, turinčiuose beta karotino. Pavyzdžiui, 10 gramų morkų yra 7250 vienetai (TV) beta karotino, špinatuose – 6000, riešutų branduoliuose – 1333, persikuose – 1042, abrikosuose – 892, o Spirulina platensis – 23000.

Patikrinus daugelį Amerikos mokyklų ir universitetų, buvo nustatyta, kad daug mokinių ir studentų skundžiasi galvos skausmais. Pasirodo, jie prieš užsiėmimus dažniausiai nepusryčiaudavo. Paskyrus spirulinos (po 2–4 g per parą), jau po 3–4 savaičių galvą jiems skaudėdavo vis rečiau, normalizavosi biocheminiai rodikliai. (C. Hiels tyrimo duomenimis).

Pietų Amerikos šalyse spirulina naudota vaikų, kuriems nepakanka maisto, būklei gerinti. Vaikai gaudavo jos visus metus kiekvieną dieną be pertraukos. Visiems vaikams išnyko nepakankamos mitybos požymiai, normalizavosi jų ūgis ir vystymasis.

Japonų mokslininkų nuomone, garbaus amžiaus sveikų žmonių padaugėjimas šioje šalyje siejamas su kokybiškų maisto papildų vartojimu, įskaitant ir Spirulina platensis.

Pietų Amerikos actekai ir afrikiečiai, gyvenantys prie Čado ežero, – sveiki ir ilgai gyvena. Apie japonų ilgaamžiškumą girdėjome visi. Tarp jų bendra tai, kad maistui arba kaip maisto papildą naudoja spiruliną.

Spirulinos sudėtyje esantys chelatiniai agentai sugeba pašalinti iš organizmo metalus, tarp jų ir radioaktyviąsias medžiagas (plutonį, stroncį ir kt.), todėl saugo nuo kenksmingo radiacijos poveikio.

Spirulina ir ligos

Spirulinos sudėtyje daug mėlynojo pigmento fikocianino, vienintelės pasaulyje žinomos medžiagos, galinčios stabdyti vėžinių ląstelių dauginimąsi (Y. Dainppon, 1983).

Harvardo universiteto medicinos mokyklos palaikomoje tarptautinėje mokslinių tyrimų duomenų bazėje “Natural Standard” pateikiami įrodymai, kad Spirulina yra veiksminga gydant padidėjusį cholesterolio kiekį kraujyje.

Tyrimo metu pacientams kasdien buvo duodama po 4 gramus Spirulinos. Po 4 savaičių jų cholesterolio kiekis sumažėjo trečdaliu, o po 8 savaičių – perpus. Padidėjęs cholesterolio kiekis dažniausiai atsiranda dėl netinkamos mitybos, gausaus greito maisto vartojimo ir menko fizinio aktyvumo.

Ši liga iš pradžių gali būti nepastebima, tačiau ilgainiui, jos negydant, pradeda progresuoti aterosklerozės simptomai. Tad spiruliną naudinga vartoti ne tik norint subalansuoti cholesterolio kiekį kraujyje, tačiau ir siekiant apsisaugoti nuo šios ligos atsiradimo, t.y. profilaktikai.

Nustatyta maistinė spirulinos vertė

7 g produkto (1 arbat. šaukšt.) Kiekis % dienos normos
Kalorijos 20.3 kcal 1 %
Riebalų 0.5 g 1 %
Cholesterolio 0 0 %
Viso angliavandenių 1.7 g 1 %
– Maistinės skaidulos 0.3 g 1 %
– Cukrūs 0.2 g
Baltymų 4 g 8 %
Omega – 3 57.6 mg
Omega – 6 87.8 mg

 

Vitaminas A 39.9 IU 1 %
Vitaminas C 0,7 mg 1 %
Vitaminas D
Vitaminas E 0,4 mg 2 %
Vitaminas K 1,8 mcg 2 %
Tiaminas 0,2 mg 11 %
Riboflavinas 0,3 mg 15 %
Niacinas 0,9 mg 4 %
Vitaminas B6 0,0 mg 1 %
Folio rūgštis 6,6 mcg 2 %
Vitaminas B12 0,0 mcg 0 %
Pantoteno rūgštis 0,2 mg 2 %
Cholinas 4,6 mg

 

Kalcis 8,4 mg 1 %
Geležis 2,0 mg 11 %
Magnis 13,7 mg 3 %
Fosforas 8,3 mg 1 %
Kalis 95,4 mg 3 %
Natris 73,4 mg 3 %
Cinkas 0,1 mg 1 %
Varis 0,4 mg 21 %
Manganas 0,1 mg 7 %
Selenas 0,5 mcg 1 %

Papildomai apie spiruliną galite sužinoti iš wikipedijos

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *